-
Producten
- Accessoires
- Accupacks
-
Batterijen
- E-Scooter accu
- Fietsaccu nieuw
- Fietsaccu refurbished
-
Fietsaccu revisie
- Accessoires Fietsaccu
- AE Energy
- Aldi
- Amslod
- Ansmann
- Antec
- ANWB
- Babboe
- Bafang
- Bakfiets accu
- Batavus
- Bergamont
- Bidon Accu
- Bikkel
- BionX
- BMZ
- Bolton
- Bosch
- Brinckers
- Cortina
- Cranenbroek
- Derby
- E-bikez
- Eco
- Fatbike accu
- Flyer
- FMH Motor
- Fylla
- Gazelle
- Giant
- Grunberg
- Halfords
- HL Down Tube
- Hollandia
- Infineum
- Joycube
- Kalkhoff
- Kemp Starley
- Kona
- Kugoo
- LeaderFox
- Llobe
- Matrabike
- Mercedes-Benz
- Montego
- Multicycle
- Ouxi Fatbike
- Pelikaan
- Peugeot
- Phylion
- Pointer
- Pro Ebike
- Prophete
- Promovec
- Protanium
- Puch
- Qwic
- RAD Powerbikes
- Raleigh
- Sachs
- Samsung
- Shinga
- Silent Force
- Sparta
- Stella
- Stromer
- Sundvall
- Sunstar
- Talent
- Thorbike
- Tianneng
- TranzX
- Trek
- Union
- Van Raam
- Victoria
- Vogue
- Vouwfiets accu
- Vroomr
- Yamaha
-
Fiets acculaders
- Fiets verlichting
-
Gereedschap accu
- AEG accu's
- Atlas Copco accu's
- B&D accu's
- Berner accu's
- Bosch accu's
- DeWALT accu's
- Festool accu's
- Gardena accu's
- Gesipa accu's
- Hilti accu's
- Hitachi accu's
- Klauke accu's
- Makita accu's
- MAX Rebar accu's
- Metabo accu's
- Milwaukee accu's
- Omsnoer apparaat
- Panasonic accu's
- Paslode accu's
- Stanley FatMax accu's
- Strapex accu's
- Uponor accu's
- Würth accu's
- Accessoires gereedschap accu
- Oplader gereedschap accu
- Revisie accu gereedschap
- Huishoudelijk
- LED Verlichting
- Lood accu
-
Opladers
- Overige accu
- RC accu
- Relaxstoel accu
- Recreatie accu
- Scootmobiel accu
- Winter
- Zonne-energie
- Magazijn opruiming
- Verzending
- Retour & garantie
- Onderzoek
- Over ons
- Procedure fietsaccu revisie
- Contact
Blogcategorieën
Zoeken in blog
Populaire posts



Keuze E-Bike
1. Welk fiets accu is de beste keuze?
Wij geven antwoord op een van de meest gestelde vragen: Welk merk fiets kan ik het beste kopen en hoe weet ik of de fietsaccu reviseerbaar is?
De levensduur van je fietsaccu
Een fietsaccu heeft een levensduur van 5 tot 10 jaar. Bij een goede accu gaan de Lithium cellen geleidelijk capaciteit verliezen en merk je dat de actieradius afneemt. Dit is een normaal verschijnsel en wil zeggen dat de lithium cellen verslijten. In dit geval kunnen we je fietsaccu voorzien van nieuwe cellen en vaak ook upgraden naar een hogere capaciteit voor meer actieradius. Bij bepaalde merken fietsaccu’s komt het ook vaak voor dat de accu elektronica ( BMS ) defect gaat, bijvoorbeeld door slechte kwaliteit of waterschade. In dat geval is het niet altijd mogelijk om de fietsaccu nog te reviseren. In deze blog laten we zien welke fietsaccu’s het langste leven en welke accu’s er al na enkele jaren binnekomen in onze werkplaats.
Is elke fietsaccu reviseerbaar?
Elke fietsaccu is uitgerust met een BMS ( Battery Management System) Deze BMS zorg ervoor dat de Lithium cellen niet worden overladen en niet diepontladen. Ook wordt de spanning balans tussen de Lithium cellen gecontroleerd tijdens het opladen. Sommige fabrikanten hebben de BMS in de accu uitgebreid met extra functies communiceren met je display of fietscontroller. In dat geval is het van belang dat de originele BMS in de fietsaccu blijft en moet dus nog goed functioneren om de accu revisie te laten slagen. Werkt de BMS niet meer dan is revisie niet mogelijk. Heb je een fietsaccu zonder deze extra functies, dan is het altijd mogelijk om een nieuwe BMS met standaard controlefuncties te plaatsen.
Hoe kan ik zien of mijn fietsaccu reviseerbaar is?
Vaak kun je aan de stekker op je fietsaccu al zien of er enkel contactpunten voor het motorvoltage aanwezig zijn op de accu. In dat geval is de accu meestal reviseerbaar. Hier enkele voorbeelden van de Giant en Matra accu met een eenvoudige aansluiting.
Heeft de stekker op je fietsaccu meerdere aansluitpinnen, dan is er waarschijnlijk meer communicatie tussen accu en controller. In dat geval moet de oude BMS nog goed functioneren voor een tweede leven van je accu:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Batavus/Sparta
Sparta E-Motion / Batavus Monaco accu type E-400
Fietsaccu informatie
De accu heeft een voltage van 36 volt en is geleverd in 300, 400 en 500 Wh.
De uitgang van de accu is een zogenaamde Smart uitgang. De term Smart geeft aan dat er informatie over de accu
wordt gedeeld via het display van de fiets. Meestal gaat het om actieradius en/of resterende batterij lading.
Accu’s met een Smart verbinding naar de fiets zijn alleen te reviseren als de BMS uit de accu nog functioneel is.
Het opladen van de accu wordt ook gedaan via een Smart laad ingang, voor de modellen 2014 – 2015.
Oudere modellen hebben ogenschijnlijk dezelfde oplaadpoort echter is deze bij modellen 2012-2013 NIET Smart.
De opladers van jaargang 2012-2013 / 2014-2015 zijn dus ook NIET uitwisselbaar.
Fietsaccu kwaliteit
De Sparta / Batavus accu is gemaakt van Panasonic / Sanyo cellen type Lithium 18650.
Dit zijn hoogwaardige cellen met een lange levensduur. Neemt de actieradius van de accu af, dan is dat een gevolg van slijtage van de lithium cellen.
Om deze fietsaccu te reviseren wordt de BMS hergebruikt. Revisie van de E-400 accu is mogelijk naar 300 – 400 – 500 – 600 Wh.
Pluspunten:
+ Goede kwaliteit Lithium cellen
+ Geïntegreerd achterlicht.
+ Geen codering in de accu.
Minpunten:
- Niet goed bestand tegen regen
- Werkende BMS nodig voor revisie
- Vaak onduidelijkheden over compatibiliteit oplader
- Laadplug snel defect
De nieuwprijs van deze accu bedraagt € 599,- voor een 400Wh. Revisieprijs € 369,- incl. BTW.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Bikkel.
Bikkel Ibee fietsaccu
Fietsaccu informatie
De Bikkel elektrische fiets is gemaakt met 24 volt en 36 volt motor / accu. Bij de Bikkel accu is het niet altijd duidelijk wat het voltage van de accu is. Op de achterzijde van de accu is geen voltage zichtbaar maar wel de configuratie van de lithium 18650 cellen ( zie onderstaande afbeelding) . De code 7S5P geeft aan dat de accu 7 cellen en serie en 5 cellem parallel zijn geplaatst. Een 7S accu is voor een 24 volt systeem ( 7x3,7 volt) en een 10s accu is voor een 36 volt systeem.
De BMS van de accu heeft een communicatie functie met het display van de fiets. Dat wil zeggen dat de BMS nog functioneel moet zijn om de fietsaccu revisie mogelijk te maken.
Fietsaccu kwaliteit
De Bikkel accu is gemaakt van Panasonic / Sanyo cellen type Lithium 18650. Dit zijn hoogwaardige cellen met een lange levensduur. Neemt de actieradius van de accu af, dan is dat een gevolg van slijtage van de lithium cellen. Om deze fietsaccu te reviseren wordt de BMS hergebruikt. Het reviseren van de Bikkel Ibee EN15194
Pluspunten
+ Goede kwaliteit Lithium cellen
+ Geïntegreerd achterlicht.
+ Geen codering in de accu.
+ Compacte accu
Minpunten
- Niet goed bestand tegen regen
- Werkende BMS nodig voor revisie
- BMS van de 36 volt accu is zeer gevoelig, vaak defect
De nieuwprijs van deze 36 volt accu bedraagt € 530,- voor een 400Wh. Revisieprijs voor 36 volt 13.2Ah ( 470 Wh) € 359,- incl. BTW.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.Brinckers
Brinckers TL-36104A - Brinckers Le Mans
Sinds 2015 heeft Brinckers zich gevestigd als een Nederlands merk dat zich specialiseert in e-bikes.
Ze bieden een verscheidenheid aan elektrische fietsen, waaronder stadsfietsen, trekkingfietsen en mountainbikes.
Brinckers staat bekend om het leveren van kwalitatief hoogwaardige e-bikes met moderne ontwerpen en geavanceerde elektrische aandrijfsystemen.
Brinckers fietsaccu informatie
De veel voorkomende modellen die we veel aantreffen bij onze revisie afdeling is de Brinckers Bagagedrager model TL-36104A en downtube model.
Beide accu zijn 36 volt lithium en bevatten nagenoeg dezelfde onderdelen.
De Accu heeft een universele BMS en dat is voordelig voor revisie.
In dit geval is revisie altijd mogelijk, ook al is de originele BMS defect.
De Brinckers fietsaccu is gemaakt met Samsung cellen 18650-26H.
Pluspunten
+ Goede kwaliteit Lithium cellen
+ Geïntegreerd achterlicht.
+ Geen codering in de accu.
+ Ruime behuizing maakt flinke upgrade in Capaciteit mogelijk
Minpunten
- Niet meer nieuw verkrijgbaar
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Cortina
Cortine Ecomo 24 volt en 36 volt accu
Fietsaccu informatie
Deze Cortina fietsaccu is geproduceerd in verschillende capaciteiten onder de noemer M (227Wh), L (284Wh), XL (340Wh), XXL (438Wh) voor de 24 volt modellen. De 36 volt accu is van de fabrikant Phylion en uitgebracht in 300, 400 en 500 Wh. De uitgang van de accu is een zogenaamde Smart uitgang. De term Smart geeft aan dat er informatie over de accu wordt gedeeld via het display van de fiets. Meestal gaat het om actieradius en/of resterende batterij lading. Een werkende BMS is dus noodzakelijk voor revisie van de accu.
Fietsaccu kwaliteit
De Sparta / Batavus accu is gemaakt van Panasonic / Sanyo cellen type Lithium 18650. Dit zijn hoogwaardige cellen met een lange levensduur. Neemt de actieradius van de accu af, dan is dat een gevolg van slijtage van de lithium cellen. Om deze fietsaccu te reviseren wordt de BMS hergebruikt. Revisie van de E-400 accu is mogelijk naar 300 – 400 – 500 – 600 Wh.
Revisie naar een hogere of lagere capaciteit dan het origineel kan echter wel problemen geven op de fiets. Wij raden aan om bij revisie, altijd dezelfde capaciteit terug te plaatsen als aangegeven op het product label.
Pluspunten
+ Goede kwaliteit Lithium cellen
+ Geïntegreerd achterlicht.
Minpunten
- Niet goed bestand tegen regen
- Werkende BMS nodig voor revisie
De nieuwprijs van deze accu bedraagt € 499,- voor een 400Wh. Revisieprijs € 329,- incl. BTW.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Flyer
Flyer 26 volt en 36 volt Fietsaccu
Fietsaccu informatie
De eerste generatie Flyer fietsaccu 26 volt (NKY304B2, NKY224B02, NKY177B02, NKY314B2, NKY281B2, NKY226B02, NKY335B2, NKY231B02, NKY246B02, NKY259B02, NKY269B2, NKY374B2) is gemaakt in 10Ah en 12AH. Deze serie is zeer stabiel en heeft een lange levensduur.
De eerste 36 volt systemen van de Flyer fietsaccu ( NKY352B2, NKY370B2, NKY428B2 , NKY434B2 en NKY437B2) zijn gemaakt met Sanyo/Panasonic 18650 lithium cellen. Deze cellen hebben een lange levensduur, echter de BMS in deze accu’s is minder stabiel. In veel gevallen raakt de BMS defect ( herkenbaar aan een looplichtje ) en is revisie niet meer mogelijk.
De Flyer next generation is herkenbaar een de platte oplaadplug aan de voorzijde van de accu. Ook hier worden Sanyo / Panasonic cellen gebruikt. Deze accu heeft regelmatig het probleem dat er een E3 foutcode op het Flyer Display verschijnt en de fiets geen ondersteuning meer geeft. Flyer E3 error is een fout in de BMS van de accu en kan in de meeste gevallen worden opgelost door een reset knop in de accu plaatsen. Bij een E3 error kan de gebruiker eenvoudig een BMS reset uitvoeren.
Pluspunten
+ Goede kwaliteit Lithium cellen
+ Goed waterbestendig.
Minpunten
- 36 volt modellen hebben vaak BMS problemen
- Werkende BMS nodig voor revisie
- Nieuwe Flyer accu is erg duur ( € 900,- - € 1200,-)
De nieuwprijs van deze accu bedraagt gemiddeld € 1100,- voor een 600Wh. Revisieprijs € 479,- incl. BTW.
Laatste Reacties